Від теорії – до практики: у Луцьку опановували методи орф-підходу в роботі із людьми з інвалідністю

Ще на початку літа в Луцьку стартував проєкт «Орф-підхід для людей з інвалідністю. Теорія і практика» – освітня онлайн-програма, що дозволить педагогам та працівникам культури підвищити кваліфікацію, а дітям та молоді з інвалідністю допоможе розкрити творчий потенціал.Проєкт реалізовує Фонд Ігоря Палиці «Тільки разом» за підтримки Українського культурного фонду та за участі громадської організації «Інклюзивні студії». Він став логічним продовженням минулорічних проєктів «Створення інклюзивного ХАБу» та «Інклюзивні мистецькі вікенди «Простір дії», пишуть Волинські Новини.

«Український культурний фонд підтримує проєкти у сфері креативних індустрій, культури, туризму, розвитку регіонів, розвиту культури в усіх її проявах. І особливим напрямком є інклюзивне мистецтво, а також навчальні програми для педагогів, які працюють у сфері інклюзії саме в культурі, – розповіла координаторка проєкту, керівниця інклюзивного ХАБу «Простір дії» при ВНУ Вікторія Колодяжна. – Річ у тім, що в нас вчать педагогів різних професійних навичок як виконавців, як тих, хто навчає володіння музичними інструментами, голосом, але не вчать працювати з людьми з інвалідністю».На її думку, це велика проблема, тому що діти й молодь з інвалідністю не можуть реалізувати свої права як громадяни України. А цей проєкт якраз скерований на те, щоб це право було реалізоване.

Читати ще: Луцьк прогресивний: новий проект для людей з інвалідністю – в дії

Метод орф-підходу запровадив німецький педагог та музикант Карл Орф. У його основі – гра на простих інструментах, використання простих народних мелодій, що співзвучні кожному, а особливістю занять є процес співтворення, завдяки чому кожен учасник вносить свою лепту у канву заняття.Орф-підхід як методику навчання музики використовують за кордоном уже тривалий час. Він давно довів свою ефективність. Про це свідчить велика мережа Орф-асоціацій у країнах Європи, Америки, Азії. Орф-музикотерапію успішно застосовують у роботі зі звичайними дітьми, дітьми з особливими освітніми потребами, а також у роботі з людьми поважного віку та підлітками.

8 вересня відбувся останній тренінг для педагогів у рамках цього проєкту, а загалом їх було шість.

«Ми вже протренували 90 спеціалістів з різних куточків України. До нас приїздили і з Києва, і з Харкова, і з Одеси, зі Львова, Рівного, – провадить Вікторія Колодяжна. – Це фахівці, які хочуть збагатити свій професійний арсенал засобів, способів, методів навчання. А орф-підхід базується на принципах гуманності, людиноцентризму, дитиноцентризму, розвитку творчих здібностей кожної дитини, він якраз є таким інструментом, який може їм в цьому допомогти».Пані Вікторія додає: під час занять учасники могли відпрацювати на практиці набуті теоретичні знання, які їм давали тренерки з Австрії, Німеччини, України. А тепер на основі усіх цих матеріалів будуть створювати дистанційний навчальний курс для педагогів. Його буде розміщено на сайті інклюзивного ХАБу. Цей курс зможе пройти будь-хто зі спеціалістів, аби підвищити кваліфікацію. Там будуть і лекційні, і практичні заняття, а також відеоприклади вправ, які можна використовувати.

Читати ще: Зробимо Луцьк інклюзивним: новий проект Фонду Ігоря Палиці «Тільки разом» за підтримки Українського культурного фонду

«Це буде досить потужний ресурс, який допоможе педагогам удосконалюватися, – переконана Вікторія Колодяжна. – Будь-яка навчальна діяльність неможлива, коли нема синергії зусиль педагогів і батьків. Тож ще одним елементом проєкту є те, що ми проводитимемо ознайомчі воркшопи для батьків, а також діток з інвалідністю та здорових. Адже орф-підхід ефективний у роботі з усіма, бо дозволяє формувати гармонійну творчу особистість, яка вміє нестандартно мислити. Ці всі скіли, м’які навички, емоційний інтелект надзвичайно важливі для сучасної дитини».Сьогодні з учасниками проєкту працює тренерка з Рівного Тетяна Черноус, яка однією з перших в Україні почала практикувати орф-підхід в інклюзії.

«Я давно побачила величезні можливості цього підходу, і це спонукало мене до того, що поїхала вчитися, почала глибоко вивчати орф-підхід. Це незвично і не схоже на жодну з систем, які використовували раніше, – каже пані Тетяна. – Загалом, цю тему дуже довго у нас замовчували. Добре, що ми почали привертати д неї увагу, що ситуація в питаннях інклюзії почала змінюватись. І зараз такий підхід до людей з інвалідністю набуває дуже великої популярності, бо це якраз можливість щось змінити в цій темі, змінити суспільство, змінити наше ставлення до таких людей».Із її слів, проєкт спрямований на спеціалістів, але в ньому можуть брати участь всі – від людей з інвалідністю до фахівців.

«На мою думку, передусім треба популяризувати ці знання серед спеціалістів, адже мають бути фахівці в цій темі, які зможуть вибудовувати правильне бачення, правильну базу і навіть наукове підґрунтя підводити під цей підхід ля того, щоб ми могли його правильно впроваджувати і поширювати серед навчальних закладів, а не просто серед тих, кого це зацікавило, – вважає Тетяна Черноус. – У нас є величезна кількість соціальних інституцій, які працюють із людьми з інвалідністю. І якраз їм орф-підхід стане у пригоді».Під час практичного заняття учасники тренінгу створюють творчий проєкт: обирають якусь ідею, пропрацьовують її, імпровізують, кожен додає ніби промінчик своєї енергії, своїх можливостей. А в кінці заняття створюють певну картину.

Читати ще: Унікальне місце сили й добра: у Луцьку відкрили перший інклюзивний хаб

«Я щоразу не знаю, що це буде, – усміхається пані Тетяна. – Така сутність орф-підходу: ми не завжди знаємо, яке буде завершення, фінальна крапка. Можливо, це буде музичний твір, можливо, мінівистава. Ми працюємо з трьома елементами, в які кожен з учасників вносить частинку себе. А ці елементи – повітря, вода і дерево».Киянка Оксана Бадовська уже вдруге приїхала до Луцька з крихітною донечкою. Каже, участь у таких тренінгах – це можливість не лише поглибити власні знання, а й навчитися застосовувати їх не тільки в роботі, а й у стосунках з батьками, з чоловіком, із власними дітьми.

«Знаєте, у мене є мрія, аби всі викладачі нашої країни мали змогу отримати оцей досвід того, як налагодити контакт, – ділиться жінка. – Тут просто й доступно розказують, як покроково це робити. І якщо чесно, я вперше отримую такі знання, дуже задоволена, що вдруге сюди приїхала. У мене багаж інформації вже величезний, я постійно занурююся в орф-підхід. Він насправді бездонний. Мене завжди цікавило, з чого почати, далі що робити, до чого я маю прагнути. І за ці два модулі я набула саме цю структуру і тепер бачу, від чого рухатися, що далі й чим я завершую».

На думку Оксани Бадовської, ці знання потрібні в першу чергу викладачам, терапевтам, які працюватимуть з особливими дітками, аби налагодити з ними контакт, навчитися спілкуватись.Тетяна Мандзюк на тренінг приїхала з Ірпеня. Жінка працює музичним керівником у дитсадочку.

«Власне, сюди я приїхала передусім заради того, щоб відчути трансформування себе, тому що я знаю, що подібні заходи, особливо коли тренером є Таня, просто надзвичайні. Це така терапія, після якої повертаєшся іншою людиною».Як зазначає голова правління Фонду Ігоря Палиці «Тільки разом» Катерина Шкльода, орф-підхід та мистецтво допомагають дітям з інвалідністю включатися в соціум, запускають мислення, сприйняття світу, допомагають соціалізуватися і творчо розкриватися. Із її слів, наразі в Україні мало фахівців у цій царині, а цей проєкт дасть вагомий багаж знань тим, хто працюватиме із дітьми та молоддю з інвалідністю.

tilkyrazom

Залиште коментар